Butcheista, femmeistä ja lesbouden syistä
“Butcheilla nimetön sormi on keskimäärin pidempi ja etusormi lyhyempi, mitä pidetään tilastollisena maskuliinisuuden merkkinä.”
Helsingin sanomat uutisoi tutkimuksesta, jossa on selvitetty lesbouden, ja vielä aivan erityisesti maskuliiniseksi mielletyn butch-lesbouden ja feminiiniseksi mielletyn femme-lesbouden, biologista perustaa. Artikkeli muistutti minua muinaisesta keskustelusta eräällä lesbo- ja binaisten sähköpostilistalla. Sama sormien pituusindikaattori esitettiin siellä ja sen seurauksena eräs kommentoija keksi parhaan lesbonbongausvinkin: lesbo on se, joka istuu tietokoneen ääressä, lukee meilejään ja alkaa heti mittailla sormiensa pituuksia.
En tietenkään aivan eri alan tutkijana pysty arvioimaan artikkelissa esiteltyä tutkimusta sen varsinaisen sisällön osalta, mutta jotkut kohdat lievästi sanottuna ihmetyttävät tämän uutisen perusteella. Missä tutkimuksissa “merkittävä osa” lesboista identifioi itsensä butcheiksi tai femmeiksi? Tai mistä päätellään, että “naispareissa monesti toinen on butch, toinen femme”? Tai miten voidaan tietää, että aloite naisparin lasten hankkimiseen “tulee useammin femmeltä”?
Kun huomioidaan, miten vaikeaa on selvittää luotettavasti edes lesboidentiteetin tai homoseksuaalisten kokemusten yleisyyttä, miten ihmeessä voidaan esittää näin tarkkoja lesbojen ominaisuuksia koskevia kvantitatiivisia väitteitä? Voisiko myös olla niin, että naisparista aletaan väenvängällä etsimään maskuliinista ja feminiinistä osapuolta, koska heteronormatiivisen mallin mukaan sellainen on oltava, vaikka kumpikaan ei identifioituisi butchiksi tai femmeksi?
Eniten kuitenkin ihmettelen tutkija Markus J. Rantalan kommenttia homoseksuaalisuuden biologisen alkuperän selvittämisen tärkeydestä. Hänen mukaansa jos homouden synnynnäisyys voitaisiin todistaa, “homouden vastustus ja homoseksuaalien oikeuksien vastustus muuttuisi lopullisesti turhaksi”. Valitettavasti näin ei mitenkään välttämättä kävisi. Syrjivässä yhteiskunnassa homouden alkuperän selvittäminen (jos se siis ylipäänsä olisi mahdollista, mitä en usko) voi johtaa oletettujen homoseksuaalisuuden syiden eliminointiin tai ainakin vähentämiseen.
Syrjintä ja ihmisoikeuksien vastustaminen on yhteiskunnallinen, ei luonnontieteellinen ongelma. Jos homoutta, lesboutta, butchiutta ja femmeyttä (noin esimerkiksi) pidettäisiin yhteiskunnassa heterouden kanssa yhdenvertaisina ihmisten ominaisuuksina, poistuisi oikeuksien vastustaminen. Täysin riippumatta siitä, mistä jonkin yksittäisen ihmisen seksuaalinen suuntautuminen mahdollisesti johtuu.